Isi Perut BeLog Ini..

Sahabat Alam Belog

03 February 2011

Kuih Bugis semasa perkahwinan

Sejak kebelakangan nih aku ada minat baru..  suka sangat amik gambar makanan!..Untuk  di jadikan pemangkin  menambah minat didapur kot..heheh..

Kebetulan November lalu ada pulak member kahwin, waaa.. ni lah masa yang di tunggu-tunggu.. Aku nih bukannya selalu pi tempat kenduri kahwin, kadang-kadang saja..tu pun  kalau pengantinnya aku kenal. . 


Apa yang menarik minat kat kenduri kahwin bugis ? 
Semestinya ..Makanan! 


Coz masa  nih la macik-macik bagi tayang resepi hebat.. Kuih tradisi pun akan beraksi di sini.. 

kue di bembengan


Adat bugis kawin,(ni di Sabah ya..yang Pio Bugis di Makasar semestinya lebih penuh adat..) ada hidang kue dalam bembengan masa parrameang..  Kue basah yang moden ada.. yang tradisi juga ada.. Biasanya kue ada dalam berbelas-belas dan kadang berpuluh jenis resepi  terhidang.. Siapa tak terliur..!! \(n_~)v

Nih antara kue tradisi yang sempat ku abadikan dalam kameraku hari tuh..erkk.. bagi tayang gambar jak tau.. coz kalau nak bagi resepi, aku memang tak reti nak buat.. kalau bab makan, tahu la..heheh  

barongko : isinya pisang yang dah di blender dengan telur dan gula..

baulu cukke : kue dari zaman aku kecik2 dulu..

baulu gulung : intinya tart nenas

tappe : pulut yang di peram..tapai!

baulu pecca' : kue nih di siram ngan air gula merah..sangat manis!

katirisala' : my favorite.. nyummyyy..

sanggara' balanda : orang cakap sedap !

Selamat menjamu mata!..Gambar kuih-kuih yang agak moden lain hari aku upload ya.. sebabnya.. aku sudah ngantok!..nak pi bobok dulu... ^_^


p/s : biar pon kuih-kuih nih sedap-sedap belaka.. tapi aku tak la suka semua pun.. contoh sanggara balanda tuh, aku  tak pernah makan walau sekali pon.. coz.. aku tak suka makan pisang. kecuali.. pisang goreng jak..hehehehh

5 Orang yang Rajin:

hayati said...

adeyyyy...trus mcm mo mkn ni tgk katirisala tue...tp mcm ni pndai mkn jak mbuatnya nda pandai...aduyaiiiii abez la klu dpt laki fav kueh2 bugis ni tgu urg kawen jak la kan buuwa heee:)

buuwa said...

atie, itu lai tu..menunggu tym org kawin juak baru bole merasa.. pernah jugak ku blajar2 cam mna mo wat.. tp lum pernah ku practice la.. hek3

mArChEn! said...

itu ,, klu yg rsa ny sperti susu ,, ada jeli2 sgala ,, d panggil apa ya ?

Buuwa said...

@mArChEn! rasanya tu fruit koktail.. resepi sebenar bukan dengan jelly2.. jelly2 tu sebenarnya cara save budjet!.. hehe

Anonymous said...

Owh..sedap nya brongko...mw tw resepi nya ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

More Easy to Blogwalking if your link was here...! ahaksssss...