Isi Perut BeLog Ini..

Sahabat Alam Belog

30 March 2011

Masakan Bugis | Rojjo' @ Rojjok

Assalamualaikum..

Bertemu kita di alam maya dunia blogging dengan entry baru pula hari nih..  Hari nih aku yang tak seberapa rajin nih, nak bagi tayang satu masakan bugis yang agak terkenal di kalangan anak2 bugis cam aku nih.. ~Pio Bugis.. anak2 bugis yang celup or dah campur2 tuh.. aku kurang pasti pulak diorang pernah makan tidak masakan ni.. Rugi kalau tak pernah..sedapp lorr...^_^


Rojjo' @ Rojjok .. bukan spesis Rojak ya..nih sejenis masakan berkuah @ sup la.. Yang membuatkan rojjo' nih berlainan dari sup biasa coz main menunya ..ubi kayu.. ^_^


Isi kandungan..
model hari ini... ^_^
  • bawang putih
  • bawang besar
  • ayam.. potong kecil2..(macam buat sup..) kuantiti suka hati.. lagi banyak lagi sedap..
  • ubi kayu kerat saiz kecik2..nih kena banyak!.. baru kuah leh pekat ..
  • mee kuning yg dah di rendam ya..
  • air 3/4 dari periuk
  • lada putih
  • garam..gula ..ajinamoto.. secukupnya..
  • bawang goreng &daun sup yang dah di cincang..
  • kacang tanah yang dah di goreng..


Cara2nya..
  • bawang putih + bawang besar + sedikit air di blend..
  • selepas dah blend, tumis bawang tue dengan sedikit minyak..
  • masukkan ayam yang dah di potong2.. +garam + aji + lada putih..
  • tumis sampai ayam dah masak or separuh masak la... 
  • Then, dalam periuk.. masukkan air..masukkan ubi kayu yang dah di potong2.. masak hingga ubi nya lembut.. + garam + gula sedikit.. 
  • bila ubi dah masak.. & lembut.. masukkan ayam yang dah di tumis dengan bawang tadi...tunggu hingga mendidih.. maka siap la sup rojjok..
  • Sekarang ambil mangkuk.. isi mee kuning yang dah di rendam..ambil la sup rojjok..tuang dalam mangkuk.. jangan lupa letak bawang goreng + daun sup +kacang ..
  • upss... letak sedikit kicap dan juga sambal lada.. siap sedia untuk di makan...
  • jom2... ^_^

semangkuk tak cukup boleh tambah lagi..



p/s : nih bukan aktiviti aku sorang tau.. nih akttiviti sekampung.. bestt oo makan ramai2.. sodappp..

7 Orang yang Rajin:

Novelgurl said...

adeh! lapar tngk nie..sedapnya

Buuwa said...

Novelgurl : sedappp..meh sni mkn...^_^

imizah said...

hehe macam masak mee rebus je ni.coz letak ubi kayu.yum3 :D

adan said...

dulu nenekku selalu masak sup macam ni.. lagi2 kalau kenduri.. tp, yg menjadi masaelahnya baru sekarang aku tau nama sup ni.. rojjo'

Buuwa said...

adan .. apa mcam bah nih selalu makan tp ndak tau namanya.. heheheh... ya nih la namanya rojjo' ^_^

Khuzrin Kamarudin said...

peerrrrghh.. sedap tu..

eima said...

Hari ni mau buat rojjo la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

More Easy to Blogwalking if your link was here...! ahaksssss...